Klantreacties (Quotes)


Blogs

Variërend van 1 tot 10

# Het is logisch dat Marcel voor zijn lezingen en workshops vanuit de zaal vaak waarderingen krijgt die uiteenlopen van  1 tot 10. Hij is dan ook niet bezig met “pleasen”. Hij is grappig en onderhoudend, maar bovenal inhoudelijk serieus, deskundig en confronterend. Je wordt uitgedaagd uit je comfort zone te stappen, naar jezelf te kijken en te ontdekken. Dat is de beste manier om te leren. Dan is een 1 èn een 10 uit dezelfde zaal een groot compliment! (Deelnemer EACI-congressen. Marcel is regelmatig EACI-spreker, op uiteenlopende plekken in Europa ).

 

Andere klantreacties:

Keridwen / Marcel van der Pol

  • # Klanten noemen Marcel van der Pol (Keridwen) een deskundige trainer, die op subtiele wijze ervoor zorg draagt dat de training voor elke deelnemer zinvol is. Zij beschrijven hem als iemand die deskundigheid combineert met speelsheid, sterk is in het bewaken van de rode draad, mensen op integere wijze een spiegel voorhoudt en door zijn grote mate van ervaring en flexibiliteit altijd ‘maatwerk on the spot’ levert.

 

  • # Marcel van der Pol is heel veel: Een geweldige verteller, een goede luisteraar, een theaterman, een top reisgenoot, een schrijver, een regisseur, een acteur, een trainer, een docent op de universiteit en nog veel meer. Als een spoorzoeker neemt hij je mee naar bronnen die verborgen waren. Echt ademloos kan ik luisteren naar zijn verhalen, trainingen of naar zijn spel. Als globetrotter is hij geïnteresseerd in mensen, dieren, planten, verhalen, geschiedenis en cultuur. Al die kennis van zijn reizen en werkervaringen neemt hij mee in zijn werk in organisaties, bedrijven en overheden. Een training of begeleiding of voorstelling van Marcel gun je elk mens of organisatie. (Sjoerd de Vries, Systemic Coach, Consultant and Trainer)

 

  • # Met Marcel werken is altijd weer een creatief en reflectief feest! Met zijn enorme kracht in het vertellen van verhalen weet hij te boeien en voor ieder die ‘verborgen’ boodschap te brengen die raakt en die aanzet tot nadenken over de eigen positie. Daarnaast is hij meester in het regisseren van deelnemers om zo hun ‘eigen ruimte’ te creëren in het systeem waarbinnen zij werken. Op die manier kunnen de deelnemers bewust en vanuit eigen kracht hun persoonlijk leiderschap vergroten. (Johan Ravesloot, PEER Talent Development)

 

Narratieve Zelfregie

keridwenpitch-1a-fw

  • #How to rearrange deckchairs on the Titanic. Last Monday I invited our Forzes colleague Marcel van der Pol to join a quarterly talent meeting at one of my clients. Marcel is a gifted theater producer and performing artist. During the presentation of his third book on the 11th h of June the idea was born to invite him over.  Here’s what happened….  >> Ga naar: Evert’s blog (Evert Pruis (ROI on Talent, FORZES) over werken met Narratieve Zelfregie voor getalententeerde Tempo Team medewerkers)
  • Structuur, planning, efficiëntie, controle… dat lijken de toverwoorden van het derde millennium te zijn geworden. Zelfs creativiteit is tegenwoordig een proces dat wordt gepland, want we kunnen ons geen kostbare missers veroorloven! Maar juist door die eenzijdigheid missen we zoveel kansen! Door een probleem van meerdere kanten te bekijken kunnen we onszelf juist verrassen. Natuurlijk valt dat niet mee en daarom ontwikkelde Marcel van der Pol dan ook “De dans van de held”®. Kennismaken met deze methodiek kan in een Workshop bij Kerdiwen, maar nu is er ook een boek dat de basisprincipes uiteenzet. Behalve de theorie en de kernvertelling komen de twaalf helden met hun leidmotieven aan de orde. Iedere held helpt de lezer een probleem op een andere manier te benaderen. Ter verduidelijking zijn er ook voorbeelden uit de dagelijkse realiteit opgenomen. (Guus Löhlefink, Business Consultant)

 

  • # Het luisterend oor binnen UWV omvat een aantal personen waarbij medewerkers terecht kunnen met hun verhaal of probleem. Om dit zo goed mogelijk te kunnen doen is het van belang om te “kunnen” luisteren en adviseren. Marcel heeft ons in die zin meegenomen in de “dans van de held”. Luisteren wordt daardoor van een ander niveau. Doordat Marcel van meerder markten thuis is (zeer veelzijdig) word je meegenomen op een wijze die bindt en boeit. Hij weet de kern te raken en aan te geven hoe het anders kan om nog beter te luisteren. (Jos Brevink, Adviseur intensieve dienstverlening/coach, Luisterend Oor UWV)

 

  • # Schitterende combinatie van training, theater en fantasie. Het koste mij als nuchtere ondernemer eerst even moeite om helemaal mee te doen. Zelfs bij de verbreding van mijn markt kan ik de helden gebruiken! Juist in de speelsheid ervoer ik deze workshop als heel confronterend en leerzaam. (ondernemer, deelnemer introductieworkshop)
  • # Het bijzondere is voor mij het gegeven dat metaforen en mythische verhalen telkenmale weer een uitstekend hulpmiddel blijken te zijn om complexe situaties helder te krijgen. (publiek in-company voorstelling

 

Keridwen Academie voor Professionals

keridwenpitch-2a-fw

  • # Een leuke, leerzame en direct toepasbare workshop. Ik kan het direct toepassen in mijn outplacementgesprekken. Ik kan hiermee mijn kandidaten (eigenlijk via een Miltonsuggestie) vanuit de slachtofferrol met de rol van held laten identificeren. Die overgang verloopt hiermee erg mooi vloeiend en geeft steeds aanknopingspunten voor waar mensen zijn in het proces. (HRM Adviseur)

 

  • # Een inspirerende workshop waarin je aan de hand van verhalen en arche-types wordt uitgenodigd om te onderzoeken door welke drijfveren je je laat leiden in je (mediation) gesprekken! De beeldende wijze van vertellen en de humor maken dat je je er van begin tot eind bij betrokken voelt………….een aanrader! (Mediator)

 

  • # Met plezier kijk ik terug naar de workshop ‘Narratieve Zelfregie’ in 3 dagdelen van Marcel.Spelenderwijs heeft hij ons laten proeven aan de betekenis van de heldenrol(len) die je speelt in je eigen verhalen. Af en toe had ik het idee in een theater te zijn beland, omdat er vrij actief en beeldend gewerkt werd. Juist doordat het niet alleen bij praten bleef maar ook gewoon door te doen heb ik kunnen ervaren waar de verschillen in de rollen zaten en heb ik een idee gekregen hoeveel invloed je hebt in het maken van je eigen (levens)verhaal. Dat schept mogelijkheden. Niet alleen voor mijn eigen ‘zelfregie’. Deze werkvorm  met zijn 12 helden rond 6 thema’s zal zeker ook van waarde zijn in mijn supervisiepraktijk. Prachtig mooi en leerzaam materiaal! (Jikke de Vries, Supervisor).
  • # Great surprise. Lots of fun. Made me think. Excellent thank you. Wonderful. Interesting.  Wonderfully presented. Original and fun. Exciting and interesting. (participants ACRE conference S.A.)

Keridwen Academie voor Onderwijs, Training & Public Speaking

keridwenpitch-3a-fw

  • # Ik heb samen met een groep collega’s (docenten van het ILST van de Hanze) twee dagen lang een cursus “Bezielend lesgeven” gevolgd bij Marcel van der Pol. We kregen zeer concrete en waardevolle tips over lesgeven, onder andere naar aanleiding van stukjes les die we gaven tijdens de cursus. De tips die we kregen gingen over van alles, zoals uitstraling en basishouding, communicatie, de opbouw van de les en over activerende werkvormen. De ervaring die Marcel heeft op vele gebieden, waaronder als docent en theatermaker, zorgden voor een verfrissende kijk op de zaak. We waren na afloop allemaal enthousiast en passen een aantal tips nu al toe in onze colleges. (Janet Komduur, docent Hanzehogeschool)

 

  • # Goede docenten worden niet geboren;  zo worden ze opgeleid. Hoe lesgeven ook  leuk kan zijn! (dr Ben Crom, Universitair docent)

 

  • # Als detectives leid je toehoorders door de colleges. Waar dat zinvol is neem je de zaal gelijk Agatha Christie in toenemende spanning mee in je eigen redenaties, totdat je in de laatste minuut de ontknoping brengt. Als het nodig, geef je als Columbo direct de clou weg, waarna je met de zaal deducerend en analyserend de plot ontrafelt. (docent hoger onderwijs)

 

  • # Ik wilde je even mailen over mijn eerste College-Zonder-Sheets. Ken je Linus uit Snoopy, die met dat doekje? Nu, ik liep als Linus met mijn sheets onder de arm naar het college (voor je-weet-maar-nooit), maar ik kan heel prima zonder mijn sheets. Erg leuk om te merken, en ik vind dit ook veel leuker zo. Eén van de Grote Ontdekkingen uit de cursus.(docent hoger onderwijs) 

 

  • # Dankzij de training is mijn gevoel van ‘ik tegen de zaal’ opgeschoven naar ‘ik met mijn studenten’. Door deze bevrijding uit mijn zelf gecreëerde isolement ben ik het geven van colleges veel prettiger gaan vinden. (docent hoger onderwijs).

 

  • # A great experience to learn about different viewing points. Inspiring – so much enthusiasm, well done!. Great audience participation. Changed my whole perception on how I see my learners and how to help them with their dragons. A great experience to learn about different viewing points. Excellent and very relevant. Very interesting – developing self-awareness in situations. Made me realise that dragons are there to be fought. (participants EDUC conference S.A.)

 

Voorstellingen

sk_theater3

  • # Jouw enthousiasme bracht zelfs een internationale groep van 15 tot 18 jarigen aan het musiceren. Iets dat ze vooraf niet hadden gedacht. Het was een uitstekende vorm voor deze groep, die elkaar een dag eerder voor het eerst ontmoetten, om elkaar te leren kennen. Deze sessie heeft zeker bijgedragen aan het succes van dit bezoek. (Henk Boomker – namens Rotary Croissieres; Uitwisselingsprogramma Europa)
  • # Marcel van der Pol speelde “Jakob, Jakob” op overtuigende wijze. Marcel bracht het verhaal volkomen overutigend tot leven in intgeractie met het publiek. Verhalen veranderen in het moment. “Jakob, Jakob” gaat over het spel van waarheid en leugen, van leven en overleven, gespeeld in een situatie die verder gaat dan inprovisatie. Dat lukte in dit theater uitstekend! (cultuurrecensent)

 

 

Voor meer klantreacties: video quotes