KERIDWEN ACTUEEL 2019


# NZR OnderwijsLab. Sleuteltips voor Docenten

Vanaf 18 februari verschijnen hier zgn Sleuteltips voor boeiend lesgeven met Storytelling- en Theatertechnieken. Maak gebruik van 30 jaar ervaring voor de klas en in het theater!

 

18 maart, Sleuteltip 3: Ontmoet je publiek

Les of college goed voorbereid en toch het gevoel dat u het staat af te ratelen? U ontmoet uw leerlingen cq studenten niet? Denk eens na: hoe maakt u hen zó nieuwsgierig dat ze de les absoluut willen volgen. Begin bijvoorbeeld  met: ‘Na deze les weet je hoe een vrachtwagenbedrijf via een wiskundige formule 3 miljoen winst maakte.’ Als u daarentegen op vals samenzweerderig wijze start met bijvoorbeeld: ‘Mensen, ik weet het, statistiek en standaarddeviatie garanderen samen een droge les, maar we moeten door de zure appel heen’, dan bent u ze op voorhand al kwijt

Wilt u meer weten? Vraag naar de mogelijkheden van het OnderwijsLab voor docenten, incl. lezingen, workshops, cursussen, etc. Contact Marcel van der Pol: bel 06 50680213, mail marcel@keridwen.nl of gebruik ons contactformulier.

Sleuteltips voor docenten; mijn plezier om (uit) te delen! lees meer...

Keridwen bestaat alweer ruim 21 haar. Wat is het leuk om dan te kunnen trakteren! Niet direct omdat je jarig bent, maar veel meer omdat na veel jaren (meer dan 21 jaar!) met veel plezier werken met docenten aan deskundigheidsbevordering op basis van mijn NZR Praktijkdidactiek, je daarover diverse malen uitgebreid bent geïnterviewd!

Naast de publicatie van de interviews op video en in artikelen, wil ik 2019 graag beginnen met het uitdelen van een aantal sleuteltips voor bezielend, betrokken en boeiend lesgeven. Mede op basis van het vertellen van verhalen (Storytelling), zo ongeveer de oudste vorm van onderwijs, en met gerichte theatertechnieken. Daarom ook uitermate geschikt voor trainers en public speakers.

Onderwijs in beweging

Er wordt al jaren een intrigerende discussie gevoerd over het onderwijs, van basis tot wetenschappelijk onderwijs. Diverse oproepen tot een paradigmaverschuiving, zoals:

  1. Lesgeven vanuit zelfstandigheid, zelfredzaamheid en en eigen verantwoordelijkheid voor de leerling/student.
  2. Lesgeven vanuit en ten behoeve van divergerende denkvaardigheden, etc. (lees/luister sir Ken Robinson en anderen).

Prachtig! Ons onderwijs verdient ook dynamiek, ontwikkeling en verbetering: onderwijs van deze tijd. Niet toekomstbestendig (dat is verdediging) maar vooruitkijkend en meebewegend, zonder het goede bekende overboord te gooien (Survival of the Educational Fittest!).

Sleuteltips voor docenten (ook voor  trainers en public speakers)

Ondertussen hebben docenten nog steeds dagelijks te maken met leerlingen/studenten, die continu van alles en nog wat van hen vragen. Daar komt mijn werk om de hoek kijken. In de loop van de jaren zijn er diverse verse etiketten op mijn workshops etc geplakt. De mooiste drie:

  1. OnderwijsLab: Lesgeven als one(wo)manshow.
  2. Storytelling als Teaching Tool.

  3. Lesgeven: de pijl dóór de roos!

In deze workshops werken we naast de veranderingen in onderwijsparadigma’s, ook en vooral met praktijkdidactiek voor de docenten zelf. Zij zijn hun eigen beste instrument.De komende weken zijn mijn Sleuteltips daarom primair gericht op docenten, op bezielend, betrokken en boeiend lesgeven.

Meer toelichting bij de Sleuteltips? Ook een Workshop  of OnderwijsLab voor Docenten? Vraag naar onze mogelijkheden! Neem gerust contact op: keridwen.nl – contact, email: marcel@keridwen.nlmobiel: 06 506 802 13.

NB. Verantwoording. tekst: Marcel van der Pol, icon: Klasse.be, sleutel: Leen van Wijngaarden

 

# NZR Cursus voor docenten: Storytelling as Teaching Tool

9 en 23 April, Universiteit Groningen.  Beperkt aantal plaatsen, Wees er snel bij.

Cursus voor Docenten in Boeiend lesgeven mbv vertel- en theatertechnieken.

Voor Toelichting, Testimonials, Praktisch, etc….  lees meer...

 


Toelichting op de cursus.

Het vertellen van verhalen is een van de oudste en effectiefste lesvormen. In een verhaal krijgen verteller (docent) en luisteraars (studenten/leerlingen) de mogelijkheid het leerproces te optimaliseren door cognitie, emotie en imaginatie te integreren. Goed vertellen is een kunst en een kunde. Centraal in de training staat het begrip ‘praktijkdidactiek’: Naast alle kennis en kunde en voorbereiding, moet het wel in de praktijk van les of college gebeuren! Praktijkkdidactiek richt zich op de integratie van inhoud, vorm en interactie met studenten en leerlingen. Theatertechnieken uit het NZR DialoogLab helpen je hier enorm bij!

Dus: Wilt u uw studenten inspireren terwijl u les of colleges geeft? Wilt u verhalen vertellen en theatertechnieken gebruiken om uw onderwerp optimaal voor het voetlicht te brengen en goed aan te sluiten bij het leerproces van de student of leerling? Meldt u zich dan aan nu aan voor 9 en 23 april: bij het ESI van de RUG:  https://bit.ly/2PJGjLk.  Het aantal plaatsen is beperkt!

Testimonials
Enkele reacties van cursisten:

  • – “This course has helped replace the feeling of ‘me against the room’ with ‘me and my students’. I have freed myself from the isolation that I had created for myself, and now enjoy giving lectures much more.” University Lecturer in Business Administration
  • – ” The course in making lectures more interesting was an enrichment to me in more than one way. I am a lecturer in Journalism and I have not only learned to better structure the knowledge that I want to convey in my lectures, the tips on how to build up a story have also helped me to explain how a news article should be structured. What’s more, I heard some interesting things about how people communicate and I’ve learned a lot about group and power processes that are relevant both in and outside teaching practice.” Editor at the ANP news agency and lecturer in Journalism

Practisch

  •  Marcel van der Pol (Keridwen) geeft de cursus. Ik heb meer dan 30 jaar ervaring als docent, als spreker en als verteller cq regisseur van verhalen in de les, binnen organisaties en op de planken in het theater. Ik deel mijn kennis en ervaring graag uit in alle lagen van het onderwijs, van basisonderwijs tot universitair: Keridwen’s NZR Methode in workshops, lezingen, boeken en cursussen als Storytelling als Teaching Tool.
  • Storytelling a(l)s Teaching Tool , in diverse lestalen mogelijk, zoals Nederlands en Engels.
  • Wilt u mogelijkheden weten voor uzelf of voor uw docenten? Of hebt u inhoudelijke vragen over de cursus of het NZR OnderwijsLab? Bel (06 506 802 13) of mail (marcel@keridwen.nl) mij gerust. Welkom!
  • info en directe aanmelding bij de Universiteit: https://bit.ly/2PJGjLk.  Het aantal plaatsen is beperkt!

# NZR StandUp-Lezing: Op zoek naar het DNA van Gedragsverandering?

Nieuwe lezing! Waarom mensen soms zo lastig in beweging komen en hun gedrag veranderen…  en wat je daar aan kunt doen.

lees meer...

NZR StandUp-Lezingen zijn Maatwerk, Actueel, Outside the Box & To the point! Serieus in inhoud, speels van vorm en verassend in opbrengst!  

Vraag naar onze mogelijkheden! Neem gerust contact opkeridwen.nl – contact, email:marcel@keridwen.nl, mobiel: 06 506 802 13.