Narratieve Zelfregie Casus-Prijsvraag


De Narratieve Zelfregie Casus-Prijsvraag is 3 oktober 2016 van start gegaan.  Doe mee. Ga aan de slag met Narratieve Zelfregie: De Dans van de Held. 12 Helden, 12 kansen. Elke maand een nieuwe ronde. Denk mee en schrijf mee. Maak kans op een boek! Verdien een speakershow.Je kunt elke maand instappen! Voor elke maand kun je beslissen of je mee wilt doen. Hieronder staat alle informatie die je nodig heb. Nog vragen? Ga naar contact.

Help de Hăo Péngyŏu bv!

 

Opzet Casus-Prijsvraag

Met ingang van oktober 2016:

  1. Maandag 3 oktober. Introductie casus: Hão Péngyõu bv (De Goede Vrienden), met in de hoofdrol: Hein de Held.
  2. Elke eerste maandag van de maand een nieuw leidmotief voor Hein de Held, dus: een andere uitwerking van de Hao Péngyou-casus.  
  3. Doe elke maand mee en stuur jouw uitwerking van een leidmotief voor de Hão Péngyõu-casus steeds in vóór de 1ste van de volgende maand. 
  4. De officiële Keridwen-uitwerking volgt dan op de  1ste  maandag van die volgende maand, samen met bekendmaking van de winnaar van de maand  plus het nieuwe leidmoltief voor de volgende ronde.
  5. Afronding van de gehele prijsvraag met  de grote Narratieve Zelfregie-lezing/voorstelling voor alle inzenders.
  • Per maand beslissen of je die maand mee wilt doen!
  • Alle inzendingen via contact

Achtergrond

Vooral in de professionele hectiek van alle dag werkt het heel goed om de soms de complexe situatie waarin je zit te beschouwen als een soort film, die je in gedachten even stop kunt zetten. Je stapt eruit, bekijkt situatie en spelers van een afstandje en bedenkt wat nu het beste is: denken en doen wat je tot nu toe steeds hebt gedaan, of je houding en gedrag veranderen om de situatie (en daarmee de film) een andere richting op de sturen. Dat kan, tenslotte ben jij per definitie hoofdpersoon in je eigen film.


Hein de Held van Hăo Péngyŏu bv krijgt daadwerkelijk het gevoel  alsof  hij in de verkeerde film zit. In gedachten “zet hij de film stil” en onderzoekt de situatie waarin hij zich bevindt van alle kanten. Bovenal kijkt Hein de Held goed naar zichzelf: wat zal er gebeuren als hij zijn eigen perspectief (filmtaal: leidmotief) verandert, dus: verandert in denken, houding en gedrag? De komende tijd krijg je de kans met Hein de Held mee te denken over de twaalf verschillende leidmotieven waaruit hij kan kiezen, en wat die voor gevolgen hebben voor de rest van zijn film (zijn praktijksituatie). Elk leidmotief heeft de naam van een eigen held gekregen, zoals Wees, Argeloze, Minnaar, Zwerver, etc.



Denk mee, stuur jouw suggestie in en maak kans op een gratis exemplaar van het boek over Narratieve Zelfregie: Zelfregie 3.3 – wie durft te dwalen vindt nieuwe wegen (Marcel van der Pol, (2015) Uitgave Keridwen).


Alle inzenders ontvangen  een uitnodiging voor de grote afsluitende Narratieve Zelfregie-lezing/voorstelling, waarin de praktische toepassing van alledrie onderdelen op aanschouwelijke wijze  aan bod komen: De Dans van de Held, Wachter & Lantaarn en Het Gordiaanse Ei.

Korte introductie: Narratieve Zelfregie - De Dans van de Held

DHKnopVooral in de professionele hectiek van alle dag werkt het heel goed om de soms de complexe situatie waarin je zit te beschouwen als een soort film, die je in gedachten even stop kunt zetten. Je stapt eruit, bekijkt situatie en spelers van een afstandje en bedenkt wat nu het beste is: denken en doen wat je tot nu toe steeds hebt gedaan, of je houding en gedrag veranderen om de situatie (en daarmee de film) een andere richting op de sturen. Dat kan, tenslotte ben jij per definitie hoofdpersoon in je eigen film.

Ook de meest realistische film laat altijd maar een klein deel van de werkelijkheid zien. Wat er buiten het blikveld van de camera gebeurt, krijgen we niet te zien. Meestal staat er een “held” centraal, die wij als kijker volgen op diens weg door de film. Door het oog van de camera zien wij wat de held ziet. Wij beleven wat hij beleeft. Wij gaan mee met de keuzes die hij held maakt. Stel nou, dat jij je eigen situatie beschouwt als film, waarin jij de held of heldin bent (logisch!, het is jouw film!) en tegelijkertijd de regisseur? Dan kun je het verloop van de film beïnvloeden. Jij kunt besluiten, dat de held (jijzelf) anders tegen de situatie gaat aankijken. Als held ga je dan andere dingen denken en doen. De andere spelers moeten hun spel hierop aanpassen. Het blikveld van de camera verandert mee: we krijgen andere delen van de werkelijkheid te zien. Er ontstaan nieuwe inzichten en andere mogelijkheden. Wellicht verandert hierdoor de loop van het verhaal en krijgt de film een ander einde.

In Keridwen’s Narratieve Zelfregie – De Dans van de Held gaat de held doelbewust dit gedachte-experiment aan. Deze is daarin geen voorspelbaar bordkartonnen karakter, maar een invloedrijke, full-character hoofdrolspeler. De held bepaalt voor een belangrijk deel het verloop van de film! Een echte held leert van zijn ervaringen. Een echte held is in staat zijn ideeën en overtuigingen (in filmtaal: leidmotieven) bij te stellen. De regisseur helpt de held daarbij. Hij weet wie de held is,  wat hij kan en welke andere mogelijkheden er zijn. Het mooiste is: in De Dans van de Held ben jijzelf held en regisseur tegelijk.

Als handvat om “de film over je eigen situatie” te regisseren, kun je gebruik maken van de twaalf basale held-leidmotieven uit De Dans van de Held. Een bordkartonnen held blijft star vasthouden aan slechts één leidmotief. Een echte held, zowel in de film als in de professionele realiteit,  weet dat elk van deze leidmotieven in potentie aanwezig is en dus kan worden ingezet. Wees dus (net als Hein de Held) een echte held en schakel in je werk actief tussen je leidmotieven om je vraagstukken effectief op te lossen. Als professionele held word je daarmee net zo lenig en soepel als een danser.

Overzicht: 12 Helden en hun leidmotieven

Helden en leidmotieven die elk mens ter beschikking heeft. Maak een Held wakker en ontdek wat dat betekent voor het vervolg van je verhaal.

  • Wees: Je gaat voor veiligheid. Wees is voorzichtig. Als Wees pas je goed op. Je voelt uitstekend aan hoe lastig sommige  vraagstukken kunnen zijn. Je bent je er dan ook terdege van bewust, wanneer je moet handelen en wanneer het beter is je even terug te trekken. (oktober 2016)
  • Argeloze: Je gaat voor het veiligheid. Argeloze heeft daar alle vertrouwen in. Als Argeloze sta open en onbevangen in het leven. Alles is nieuw en verrassend. Alles kan. Is je vraagstuk eigenlijk wel een vraagstuk? (november 2016)
  • Zwerver: Je gaat voor je wie je bent, voor jouw identiteit.  Zwerver onderscheidt zich nadrukkelijk van de ander. Als Zwerver ben je vooral onafhankelijk. Je laat je niet snel verleiden tot het aanpassen aan anderen. Je wilt wel meedoen, uiteindelijk zul je altijd jouw eigen keuzes maken.
  • Minnaar: Je gaat voor je wie je bent, voor jouw identiteit. Minnaar benadrukt sterk de verbondenheid met anderen. Jij bent geen eenling. Je bent gericht op contact maken, relaties aangaan en samenwerken. Samen sta je sterk!. Indien nodig pas je je aan.
  • Krijger: Je gaat voor verantwoordelijkheid. Krijger is doelgericht. Je weet precies wat je wil bereiken. Daar ga je ook echt voor. Barrières en moeilijkheden zijn er om te worden overwonnen. Voor een tegenstander ga je geen stap opzij; laat de ander dat maar doen.
  • Voedster: Je gaat voor verantwoordelijkheid. Voedster heeft veel compassie met anderen. Je bent voortdurend bezig met al het leven om je.  Heeft iemand of iets hulp of zorg  nodig, jij bent bereid om  te helpen en  zo nodig in te leveren. Je staat altijd voor een ander klaar.
  • Bouwer: Je gaat voor authenticiteit. Bouwer keert zich af van alle gedoe en concentreert zich op wat echt belangrijk is. Dagelijkse hectiek kun je ook negeren. Jij bouwt aan de realisatie van jouw eigen droom paradijs op aarde: een gezin een baan, een zaak…
  • Breker: Je gaat voor authenticiteit. Breker bestrijdt alles wat het echt belangrijke bedreigt. Alles moet weg wat fout en verkeerd is. Je houdt van afbreken en opruimen: alles wat niet goed, niet-functioneel of niet-productief is, moet weg. Pas als alles wat niet goed is weggewerkt krijg je ruimte  je droom te realiseren: een gezin, een baan, een zaak…
  • Heerser: Je gaat voor invloed en macht. Heerser wil alles goed managen, wil de goede dingen goed doen. Je houd toezicht op de realisatie van je droom. Elke invloed van buitenaf wordt gewogen: als goed, dan wordt die gecontroleerd ingezet; als slecht dan wordt deze buiten de deur gehouden, dan wel geïsoleerd en beheerst. Kortom, elk vraagstuk kan gemanaged.
  • Magiër: Je gaat voor invloed en macht. Magiër staat open voor de wereld buiten.  Alles wat ze meemaakt en ervaart zet je in of transformeer je tot iets wat goed en bruikbaar is. Niets lijkt onmogelijk. Zelfs verzoorzakers van problemen hebben meer mogelijkheden dan deze zelf beseffen.
  • Wijze: Je gaat voor vrijheid en verlossing. Wijze overdenkt, beschouwt, relativeert en neemt afstand. Je ziet jezelf en je situatie duidelijk als onderdeel van een groter geheel: de maatschappij, het systeem, de natuur, de wereld, de kosmos. Jij begrijpt oorzaak en gevolg. Je ziet de samenhang der dingen en van daaruit handel je.
  • Dwaas: Je gaat voor vrijheid en verlossing. Dwaas leeft het leven ten vollein het hier-en-nu. Je ervaart ultieme vrijheid door onconventioneel te zijn en van elke moment te genieten. Jij weet in de dagelijkse praktijk ook jouzelf vaak te verrassen. Je danst mee met elk vraagstuk en alles wat je tegenkomt.

Meer weten over deze Helden? Probeer ook eens ons Helden-adventure:  www.dedansvandeheld.nl   (NL) of www.thedanceofthehero.com  (ENG). Meer weten over Narratieve Zelfregie? Ga naar: contact

 

# Ga hier naar de Casus: “Hăo Péngyŏu bv“.

 

 

NB In de prijsvraagblog komen de inzendingen van deelnemers. Wil jij jouw toekomstscenario voor Hăo Péngyŏu bv in deze prijsvraagblog terugzien? Doen dan mee!